ساعت ۵:۱۵ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۶/۱٢/۱۴ : توسط : حمیدرضا ابراهیمی کرهرودی
واژه اراک به معانی ، تخت پادشاهی ، پایتخت، باغستان ، نخلستان ، شهرستان ، باغ و بارگاه اورده اند ، پروفسور هرتسفلد آلمانی، اراک را بشکل فارسی کلمه عراق و به معنی سرزمین هموار دانسته است .
 شهر اراک از نظر تاریخی نسبت به سایر شهرهای استان از قدمت چندانی برخوردار نیست ، زیرا زمان احداث شهر به دوره قاجار و سلطنت فتحعلی شاه می رسد . در اوایل سلطنت قاجار در بلوک عراق قسمت زیادی از محدوده ی استان مرکزی به علت وسعت زیاد و جمعیت فراوان ، همواره نا امن بود . در زمان فتحعلی شاه که قشونی به نام عراق تشکیل گردید یوسف خان گرجی از فتحعلی شاه تقاضا کرد تا برای این مرکز قشون عراق عجم به قلعه ایی نظامی احداث کند با احداث این قلعه به نام سلطان آباد بنای اولیه شهر نهاده شد که در سال 1231 شمسی به پایان رسید . هنگامی که راه آهن جنوب از کنار شهر عبور کرد و ایستگاهی در کنار آن احداث شد نام این ایستگاه را اراک گذاشتند . اراک در سال 1356 ش به عنوان مرکز استان مرکزی انتخاب و در سال 1357 شمسی رسماً تشکیلات استان مرکزی در این شهر مستقر شد . شهر قدیم اراک دارای چهار دروازه بود
1 _ دروازه شهرجرد در مشرق
2 _ دروازه رازان در شمال
3 _ دروازه حاج علینقی در غرب
4 _ دروازه قبله در جنوب
قلعه سلطان آباد یا بلده عراق در بدو تأسیس به منظور قلعه جنگی بنا شده بود و منظور بانی بیشتر از انتخاب محل به منظور جنبه سوق الجمیشی بوده است . این قلعه که در بین ولایات کزاز و فراهان در مقابل دربند کرهرود قرار گرفته برای جلوگیری بگفته مورخین وقت از اشرار فراهان جای متناسبی بوده است . قلعه سلطان آباد محصور به دیواری ضخیم و خندقی عظیم و عمیق به عمق 8 متر بوده است . عمارت دولتی در قسمت شمال شهر واقع شده است . در اطراف شهر هشت برج احداث شده بود که در سال 1244 چنانچه مکتوب است فتحعلی شاه در هنگام بازدید شهر 5 پنج عراده توپ برای حفاظت قلعه سلطان آباد در اختیار سپهدار ( یوسف خان ) گذاشت .
با توجه به مطالعات باستان شناسی و تاریخی سابقه سکونت در این نقطه از ایران زمین به هزاره دوم و سوم ق . م باز می گردد.بیشتر مردم استان مرکزی به زبان فارسی سخن می گویند. زبان ترکی نیز در اکثر روستاهای اطراف اراک ، سربند و ساوه رایج است . در دلیجان مردم به زبان راجی حرف می زنند که ریشه در زبانها و واژه های دوره مادی دارد.
در خصوص زبان راجی باید گفت که این زبان بس شگفت که نشانه های آن در بخشی از مرکز ایران چون دلیجان و محلات و نراق و ... برجای مانده استزبانی ترکیزباناصلی اکثریت نقاط روستایی شهر ساوه می باشد ولی فارسی تنها در شهر ساوه شهر مأمونیه و در روستاهای آوه و الوسجرد ، زبان اصلی مردم می باشد و در سایر نقاط به عنوان زبان دوم با آن محاوره می شود . اما زبان کردی در روستای قره چای و شهر ساوه رایج می باشد . زبان ارمنی فقط در روستاهای چناقچی بالا و لار ساوه رایج است . گویش الویری از مشتقات زبان پهلوی میانه بوده و به گویش تاتی معروف است .گویش تاتی مسلماً یکی از لهجه های قدیمی زبان فارسی است و اگر اقوال شرق شناسان و زبان شناسان را ملاک بدانیم آثاری از زبان قدیم اقوام ماد در آن باقی مانده است.
چیزی که قابل ذکر است آن که بنای شهر مشتمل بر حدود پنج هزار خانواده و چهار راسته بازار مسقف و نیز مشتمل بر بنای بزرگ ارگ دولتی و مدرسه و عده زیادمسجد و حمام با حفظ آنکه بانی شهر در اکثر ایام خود در جبهه جنگ های ایران و عثمانی و ایران و روس بسر می برده و نیز سال های جنگ خیلی ممتد و طولانی بوده و نمی توان بطور قطع به سالی معین نسبت داد بلکه درباره آن باید گفت طرح شهر در سال فلان ریخته شده و بنای آن در خلال سنوات فلان تا فلان لااقل ده ، بیست سال طول کشیده است ، تا صورت شهر به خود گرفته است . به هرحال عراق واژه ای تازی و معرب آن اراک است . اعراب پس از استیلا بر ایران نواحی مابین دو رود دجله و فرات و نیز منطقه کوهستانی جبال را عراق عجم می گفتند .
همانطور که تا قبل از این اشاره کردیم شهر قدیم اراک دارای چهار دروازه بوده بازار کنونی اراک شبکه ارتباطی داخلی این دروازه ها بود و راه های اصلی و خارجی از این دروازه ها آغاز می شد . با عبور راه آهن از اراک و احداث خیابان و گذرگاه های جدید توسعه شهر در قسمت جنوب و جنوب غربی آغاز شد . براساس آمار کتاب ایرانشهر در سال 1320 ش ، جمعیت اراک 51000 نفر بود . از این تاریخ اراک نیز مانند سایر شهرهای کشور توسعه یافت . در سال های صلح و آرامش دیوارهای حفاظتی شهر برداشته شد و شهر اراک و نقشه منظم اولیه آن بی رویه رو به توسعه نهاد . موقعیت ترابری اراک مهمترین عامل توسعه شهر در سال های اخیر بوده است .
قبل از حمله اعراب به ایران مردم این منطقه پیرو دین زرتشتی بودند .وجود آتشکوه های بزرگ مثل آتشکوه وره در آشتیان و آتشکده خورهه در محلات و اتشکده برزو در راهجرد در 65 کیلومتری شمال شرقی اراک و اتشکده های دیگر ، دلیل بر این مدعا است . اکثر به قریب اتفاق مردم این استان 6/99 درصد مسلمانند . ( شیعه اثنی عشری ) ارمنیان و زرتشتیان مهمترین اقلیت مذهبی استان هستند که پیش از اسلام در این نواحی بصورت پراکنده می زیستند . در حال حاضر عده ایی بسیار کم از برادران و خواهران کلیمی مذهب نیز در استان ساکن هستند .

تاریخچه  شهر کرهرود

نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ...
     

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

یک محله یک مسجد

دراین شماره به معرفی مسجدِ محلۀ سادات کرهرود که در نزدیکی تخت سادات کرهرود واقع گردیده است، می پردازیم.

بنا به گفته اهالی، این مسجد در سال 112 هجری قمری بنا گردیده وتا کنون چندین مرتبه مرمت و به بنای آن افزوده گردیده است. بنای کنونی مسجد مربوط به سال 1357 هجری شمسی می باشد.

در رابطه با نام گذاری این مسجد و محلۀ آن به نام سادات باید گفت به این خاطر است که اکثر ساکنان این منطقه از سادات جلیل القدر می باشند و از زمان حضور عالم عظیم الشأن وصاحب کرامت حاجسید محمد مکی معروف به بابا سید محمد به این نام مزین گردیده است.

در پایان برنامه های مسجد از سوی هیئت امنای مسجد بدین شرح اعلام گردید : اقامه نماز جماعتِ ظهر و عصر، مغرب وعشاء، قرائت یک صفحه از قرآن کریم هرشب بعد از نماز و دعای پرفیض ندبه  هر صبح جمعه و همچنین برنامه های عزاداری در شهادت ائمه اطهار علیهم السلام وشادی و سرور در موالید ملی و مذهبی از دیگر برنامه های این مسجد می باشد. همچنین ایشان تأکید بسیار بر شرکت جوانان محل داشتند

 

     

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

مشکلات منطقه بومی کرهرود

منطقه بومی کرهرود با قدمتی بیش از دو هزار وپانصد سال شایسته بهترینهاست که متاسفانه نه تنها بهترینها را از آن دریغ نموده اند، آشکارا از ساده ترین و ابتدایی ترین خدمات و امکانات شهری بی بهره است.

برای دیدن بقیه مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

مشکلات منطقه بومی کرهرود

منطقه بومی کرهرود با قدمتی بیش از دوهزاروپانصد سال شایسته بهترینهاست که متاسفانه نه تنها بهترینها را از آن دریغ نموده اند، آشکارا از ساده ترین و ابتدایی ترین خدمات و امکانات شهری بی بهره است.

مهمترین مشکلات و کمبودهای مناطق بافت بومی:

1)  بی توجهی به بازسازی معابر اصلی از جمله خیابان شهدای صفری( کوچه حمام، و درامتداد آن محله سادات و ...)

2)  عدم ساخت دیوار ساحلی رودخانه در محله های مسکونی و مورد نیاز از جمله در مسیر خط برگشت وسایل نقلیه واقع در روبروی درمانگاه، محله قلعه حاج ربیع که از ساده ترین امکانات شهری نیز بی بهره است .

3)  عدم لایروبی رودخانه کرهرود در مناطق مسکونی که در فصل گرما باعث آلودگی محیط شده و غیر قابل تحمل می باشد.

4)  نداشتن برنامه ای جامع و مدون برای حفظ اراضی کشاورزی و باغات شهر که توسط افراد سود جو در حال تخریب و فروش می باشد.

5)  منطقه بومی کرهرود با قدمت یکهزاروسیصد ساله که زمانی دارای حوزه علمیه بوده و به عنوان دارالمؤمنین در نزد حوزه های علمیه و در سطح منطقه نیز مطرح بوده  در حال حاضر به لحاظ نزدیک بودن به شهر اراک  به یکی از مهاجر پذیر ترین شهر های استان تبدیل شده و عوارض و تبعات سوء ناشی از مهاجرت، قطعاً در آینده ای نزدیک این شهر را در زمره مناطق آسیب پذیر و جرم خیز قرار خواهد داد که البته در حال حاضر نیز به صورت محلی برای خلاف خلافکاران درآمده است.

6)  سیستم فاضلاب شهری اختصاصاً برای مجتمع مسکونی تعاونی فرهنگیان فراهان اجرا شده و این خود بیانگر نوعی تبعیض آشکار می   باشد و گویا سایر شهروندان لیاقت بهره مندی از امکانات بهداشت شهری را ندارند.

7)  در سال 1382هجری شمسی ساختار جمعیتی و جغرافیایی و ... کرهرود دارای شرایطی بوده که به عنوان شهر مورد تصویب واقع گردیده و در آن سال مناطق جدید گسترش چندانی نداشته و تمام پیشرفتهای فعلی در طی چند سال اخیر در آن مناطقی به وجود آمده که روزگاری حتی وجود خارجی نداشته  به وجود آمده و در اصل اهالی بومی کرهرود با قدمت بیش از 1300ساله قربانی بی توجهی قرار گرفته اند.

8)  مشکلات ایاب و ذهاب درون شهری و برون شهری و عدم توجه نسبت به این مهم خصوصاً درزمینه  تاکسی های واگذاری که هم اکنون به هر کاری غیر از حمل و نقل مسافر در کرهرود می پردازند

9)  عدم وجود پاسگاه و یا لااقل کیوسک برای استقرار مامور انتظامی و ایجاد امنیت در شهر کرهرود و همچنین نبود گشتهای پیاده در منطقه بومی

10)      گرایش اعضا شورا به مناطق خاصی از شهرمصرف اعتبارات اختصاص یافته به کاهش آلاینده ها در امری که هیچ ارتباطی با ایجاد فضای سبز و یا کاهش آلودگی ندارد

11)  عدم خدمت رسانی مناسب درمانگاه کرهرود و شبانه روزی نبودن آن و دایر نبودن بخش تزریقات و پانسمان وهمچنین برخورد نامناسب بیشتر پرسنل  آن از همه مهمتر عدم پیگیری آمبولانس تخصیصی به این واحد خدمات درمانی

 

     

 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

تاریخچه  شهر کرهرودپیام مدیریت وب سایت : با سلام خدمت شما بازدیدکننده  گرامی ، به وب سایت من  خوش آمدید .لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وب سایت کمک کنید .

تاریخچه  شهر کرهرود

 

نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

 

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

 

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

 

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ... 

 

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

پیام مدیریت وب سایت : با سلام خدمت شما بازدیدکننده  گرامی ، به وب سایت من  خوش آمدید .لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وب سایت کمک کنید .

تاریخچه  شهر کرهرود

نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ... 

     

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳٩۳

پیام مدیریت وب سایت : با سلام خدمت شما بازدیدکننده  گرامی ، به وب سایت من  خوش آمدید .لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وب سایت کمک کنید .

تاریخچه  شهر کرهرود

نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ... 



برچسب ها :
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.