نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ...

     

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

یک محله یک مسجد

دراین شماره به معرفی مسجدِ محلۀ سادات کرهرود که در نزدیکی تخت سادات کرهرود واقع گردیده است، می پردازیم.

بنا به گفته اهالی، این مسجد در سال 112 هجری قمری بنا گردیده وتا کنون چندین مرتبه مرمت و به بنای آن افزوده گردیده است. بنای کنونی مسجد مربوط به سال 1357 هجری شمسی می باشد.

در رابطه با نام گذاری این مسجد و محلۀ آن به نام سادات باید گفت به این خاطر است که اکثر ساکنان این منطقه از سادات جلیل القدر می باشند و از زمان حضور عالم عظیم الشأن وصاحب کرامت حاجسید محمد مکی معروف به بابا سید محمد به این نام مزین گردیده است.

در پایان برنامه های مسجد از سوی هیئت امنای مسجد بدین شرح اعلام گردید : اقامه نماز جماعتِ ظهر و عصر، مغرب وعشاء، قرائت یک صفحه از قرآن کریم هرشب بعد از نماز و دعای پرفیض ندبه  هر صبح جمعه و همچنین برنامه های عزاداری در شهادت ائمه اطهار علیهم السلام وشادی و سرور در موالید ملی و مذهبی از دیگر برنامه های این مسجد می باشد. همچنین ایشان تأکید بسیار بر شرکت جوانان محل داشتند

 

     

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

مشکلات منطقه بومی کرهرود

منطقه بومی کرهرود با قدمتی بیش از دو هزار وپانصد سال شایسته بهترینهاست که متاسفانه نه تنها بهترینها را از آن دریغ نموده اند، آشکارا از ساده ترین و ابتدایی ترین خدمات و امکانات شهری بی بهره است.

برای دیدن بقیه مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

مشکلات منطقه بومی کرهرود

منطقه بومی کرهرود با قدمتی بیش از دوهزاروپانصد سال شایسته بهترینهاست که متاسفانه نه تنها بهترینها را از آن دریغ نموده اند، آشکارا از ساده ترین و ابتدایی ترین خدمات و امکانات شهری بی بهره است.

مهمترین مشکلات و کمبودهای مناطق بافت بومی:

1)  بی توجهی به بازسازی معابر اصلی از جمله خیابان شهدای صفری( کوچه حمام، و درامتداد آن محله سادات و ...)

2)  عدم ساخت دیوار ساحلی رودخانه در محله های مسکونی و مورد نیاز از جمله در مسیر خط برگشت وسایل نقلیه واقع در روبروی درمانگاه، محله قلعه حاج ربیع که از ساده ترین امکانات شهری نیز بی بهره است .

3)  عدم لایروبی رودخانه کرهرود در مناطق مسکونی که در فصل گرما باعث آلودگی محیط شده و غیر قابل تحمل می باشد.

4)  نداشتن برنامه ای جامع و مدون برای حفظ اراضی کشاورزی و باغات شهر که توسط افراد سود جو در حال تخریب و فروش می باشد.

5)  منطقه بومی کرهرود با قدمت یکهزاروسیصد ساله که زمانی دارای حوزه علمیه بوده و به عنوان دارالمؤمنین در نزد حوزه های علمیه و در سطح منطقه نیز مطرح بوده  در حال حاضر به لحاظ نزدیک بودن به شهر اراک  به یکی از مهاجر پذیر ترین شهر های استان تبدیل شده و عوارض و تبعات سوء ناشی از مهاجرت، قطعاً در آینده ای نزدیک این شهر را در زمره مناطق آسیب پذیر و جرم خیز قرار خواهد داد که البته در حال حاضر نیز به صورت محلی برای خلاف خلافکاران درآمده است.

6)  سیستم فاضلاب شهری اختصاصاً برای مجتمع مسکونی تعاونی فرهنگیان فراهان اجرا شده و این خود بیانگر نوعی تبعیض آشکار می   باشد و گویا سایر شهروندان لیاقت بهره مندی از امکانات بهداشت شهری را ندارند.

7)  در سال 1382هجری شمسی ساختار جمعیتی و جغرافیایی و ... کرهرود دارای شرایطی بوده که به عنوان شهر مورد تصویب واقع گردیده و در آن سال مناطق جدید گسترش چندانی نداشته و تمام پیشرفتهای فعلی در طی چند سال اخیر در آن مناطقی به وجود آمده که روزگاری حتی وجود خارجی نداشته  به وجود آمده و در اصل اهالی بومی کرهرود با قدمت بیش از 1300ساله قربانی بی توجهی قرار گرفته اند.

8)  مشکلات ایاب و ذهاب درون شهری و برون شهری و عدم توجه نسبت به این مهم خصوصاً درزمینه  تاکسی های واگذاری که هم اکنون به هر کاری غیر از حمل و نقل مسافر در کرهرود می پردازند

9)  عدم وجود پاسگاه و یا لااقل کیوسک برای استقرار مامور انتظامی و ایجاد امنیت در شهر کرهرود و همچنین نبود گشتهای پیاده در منطقه بومی

10)      گرایش اعضا شورا به مناطق خاصی از شهرمصرف اعتبارات اختصاص یافته به کاهش آلاینده ها در امری که هیچ ارتباطی با ایجاد فضای سبز و یا کاهش آلودگی ندارد

11)  عدم خدمت رسانی مناسب درمانگاه کرهرود و شبانه روزی نبودن آن و دایر نبودن بخش تزریقات و پانسمان وهمچنین برخورد نامناسب بیشتر پرسنل  آن از همه مهمتر عدم پیگیری آمبولانس تخصیصی به این واحد خدمات درمانی

 

     

 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

تاریخچه  شهر کرهرودپیام مدیریت وب سایت : با سلام خدمت شما بازدیدکننده  گرامی ، به وب سایت من  خوش آمدید .لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وب سایت کمک کنید .

تاریخچه  شهر کرهرود

 

نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

 

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

 

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

 

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ... 

 

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳٩۳

پیام مدیریت وب سایت : با سلام خدمت شما بازدیدکننده  گرامی ، به وب سایت من  خوش آمدید .لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وب سایت کمک کنید .

تاریخچه  شهر کرهرود

نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ... 

     

 


 

نویسنده: سید مرتضی ناصری کرهرودی - پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳٩۳

پیام مدیریت وب سایت : با سلام خدمت شما بازدیدکننده  گرامی ، به وب سایت من  خوش آمدید .لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وب سایت کمک کنید .

تاریخچه  شهر کرهرود

نام اولیۀ کرهرود در زبان عربی کرج بوده و سبب آن به ادبیات عرب برمی گردد که در کلمات اعلام (هاء) را به (جیم) تبدیل میکنند، و این نام در زبان فارسی تبدیل به (هاء)یعنی کره می شود.

کرهرود را ابودلف که فرزند یکی از فرماندهان ارتش امین خلیفه عباسی بوده است  در زمان مأمون بنا نهاده و درحوالی سال  210 هجری در کرهرود حکومت مستقلی داشته است.

به نقل از گذشتگان پس از ابودلف سلطان شیخ احمد به این دیار آمده و مسکن می گزیند. سلطان شیخ احمد مردی از تبار حارث همدانی (از یاران با وفای امام علی علیه السلام) بود که علیه ستم طاغوتیان زمان قیام کرده و شکست خورده و اطرافیانش پراکنده شدند.

مردم کرهرود همگی متدین و پایبند به معارف و احکام الهی بوده اند، ابن بطوطه در کتاب سفرنامۀ خود می نویسد : « شبی گذارم به کرهرود افتاد، نیمه شب از بیشتر خانه ها تلاوت قرآن و استغفار و الغفو به گوش می رسید. »

 همانطور که در رابطه با زمان بنای مسجد محله سادات یعنی سال 112 هجری قمری گفته شد  قدمت کرهرود - البته شاید نه با حکومتی مستقل و به این اسم - به بیش از این و آنچه در تواریخ آمده است برمی گردد، که در شماره های آینده سعی می کنیم جزئیات بیشتری از این منطقه کهن به دست آورده و در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم ... 



برچسب ها :
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.